sunnuntai 27. marraskuuta 2011

Hankkeen kyselyt per 25.11.2011

Hankkeen loppuraportti perustuu hyvin pitkälle eri kyselyissä saatuihin vastauksiin. Osa kyselyistä on jo saatettu loppuun, osa vielä kesken. Seuraavassa kyselyjen esittely;

1. KYSELY KOUVOLALAISILLE HENKILÖILLE, JOILLA ON MAHDOLLISUUS VAIKUTTAA TYÖNSÄ KAUTTA KYMENLAAKSON LUOMUMARKKINOIHIN

Tämä toteutettiin lähettämällä kysymykset sähköpostitse ja sovittiin ajankohta milloin voin suorittaa kyselyn puhelimitse. Olen erittäin tyytyväinen vastauksiin, joista sain hyvää taustatietoa koskien varsinaisia hankesuunnitelmassa tehtäviä kysymyksiä. Kysymykset esitellään ja vastaukset käsitellään yleisluontoisesti loppuraportissa. Kysely kohdistettiin seuraavasti; ProAgria Kymenlaakso 2 henkilöä, MTK Kaakkois-Suomi 1 henkilö, Kaakkois-Suomen ELY 1 henkilö ja Kouvolan kaupunki elinkeinopalvelut 1 henkilö.

2.KYSELY LUOMUTUOTTAJILLE

Tämä toteutettiin nettikyselynä, joka toteutettiin http://www.kyselykone.fi/ ohjelmalla. Linkki kyselyyn lähetettiin 89 luomuviljelijälle ja vastauksia on tullut 28kpl. Muistutuksia on lähetetty 3 kertaa. Tämän suuruinen otos on tässä tapauksessa liian pieni, koska hankesuunnitelmassa lukee; "Kymenlaakson luomuviljelijöiden nykytilan kartoitus". Viikolla 49 aloitan puhelinkyselyn samoilla kysymyksillä vielä vastaamattomille. Kysymykset löytyvät linkistä

http://www.kymenluomulaakso.blogspot.com.kyselykone.fi/lomake.html?id=1  

3. KYSELY OPPILAITOKSILLE

Kysely toteutettiin osin puhelin-, osin sähköpostikyselyllä. Tällä haluttiin selvittää oppilaitosten kouluruokailusta vastaavien henkilöiden luomutietous ja tähän saatiin vastaukset hyvin kattavasti. Kyselyllä tavoitettiin Kouvolan, Kotkan, Pyhtään ja Iitin kuntien ruokahuollosta vastaavat tai niitä hoitavat henkilöt ja lisäksi haastateltiin Kymenlaakson Ammattikorkeakoulun ruokahuollosta vastaavan Amiga-ravintolan (Fazer) sekä paikallista että vastaavaa henkilöä.

4. KYSELY LUOMUTUOTTEITA MYYVILLE YRITYKSILLE

Kysely  sekä raportointi  toteutettiin ostopalveluna ProAgria Kymenlaaksolta. Kaikki kyselyn 10 kymenlaaksolaista yritystä tavoitettiin ja vastaukset käsitellään loppuraportissa pääosin yleisluontoisesti.
Vastaajina olivat; Prisma Kouvola, Citymarket Kouvola, Kouvolan Luontaistuote, Luonnotar, Luontopuoti, Kymenlaakson Steinerkoulu, Alppiruusun tuottajatori, Benjamin maatilatori,Life Kouvola, Suomen Lähikauppa Oy. Lidl olisi ollut myös tärkeää saada kyselyyn, mutta heillä on periaatteena, ettei mihinkään kyselyihin vastata. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, miten luomutuotteiden myynti on heillä kehittynyt, onko tuotteita hyvin saatavilla ja tulevaisuuden suunnitelmat luomutuotteiden kohdalla.

5. KYSELY KULUTTAJILLE

Luomuun myönteisesti suhtautuvilta kuluttajilta vastausten saanti on melko helppoa, mutta miten  luomuun kielteisesti suhtautuvat henkilöt saataisiin vastaamaan pelkästään luomua koskevaan kyselyyn? Olen ollut neljässä eri tapahtumassa tekemässä kyselyä ja vastauksia on tullut 40 kappaletta. Asiaa tarkemmin mietittyäni, päädyin siihen, että keskityn luomutuotteita suosiviin henkilöihin ja lähestyn ongelmaa hieman erilaiselta kannalta. Suomessa on tehty niin paljon kyselyitä aiheesta, miksi joku suosii tai ei suosi luomua, että näiden vastausten saaminen on helppoa ilman tätä kyselyä. Lähestyn Kyselykone Oy:n nettikyselyllä Kouvolassa toimivan Ekokauppa Luonnottaren asiakkaita ja tiedustelen heiltä, mitä pitäisi tehdä, että saisimme enemmän luomukuluttajia? Millä keinoin luomutietoisuutta pitäisi jakaa, mille kohderyhmille jne. Uskon tästä löytyvän antoisia vastauksia ja vastausprosentin olevan hyvä. Kysely lähetetään sähköpostitse viikon 49 alussa ja palaan kyselyyn blogissa.

 
6. KYSELY YRITTÄJILLE
Kohderyhmänä ovat kymenlaaksolaiset pitopalvelu- sekä jatkojalostusyritykset, jotka pääsääntöisesti toimivat tavanomaisesti tuotetuilla elintarvikkeilla. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yritysten luomutietous, miten tietoutta voitaisiin parantaa ja onko yrityksillä kiinnostusta käyttää luomutuotteita.
Kumpaankaan ei tullut paljon vastauksia, mutta uskon niiden kuitenkin kertovan yleisestä luomutietoisuudesta näiden yritystyyppien kohdalla.

http://www.kymenluomulaakso.blogspot.com.kyselykone.fi/lomake.html?id=3  (jatkojalostaja)
http://www.kymenluomulaakso.blogspot.com.kyselykone.fi/lomake.html?id=2  (pitopalvelu)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti